27. huhtikuuta 2015

Selkärangatonta menoa

Olen aina ollut etukenoinen ratsastaja ja saanut siitä palautetta ratsastusta seuraavilta opettajilta tai muilta katsojilta. Aloitin tämän harrastuksen 5vuotiaana ja silloin istuin etukenossa koska käteni olivat satulan etukaaressa, pikkuhiljaa aloin oppia istumaan ilman käsieni tukea ja istuin takapuoleni päällä.
Hartiani tuottivat kuitenkin ongelmia ja löysin itseni aina etukenosta kun vauhti kiihtyi käynnistä raviin tai laukkaan. Tutuin lausahdus kaikilta ratsastuksenopettajiltani taisi olla tämä:
''Ja Jessika muistaa taas hartiat pyöräyttää sinne taakse''
Monivuotinen ongelma oli hartiat ja kun ratsastus jäi vähäisemmälle taloudellisen tilanteen vuoksi unohdin melkein kaiken kun pääsin sillointällöinen hevosen selkään. Hartiani olivat edessä, selkä pyöreä ja istuntani muutenkin kammottava, aivankuin minulla ei olisi ollut selkärankaa ja olisin vain löllynyt hyytelönä hevosen selässä.
Kammotus vuosien takaa. Kuvassa Suomenhevos tamma Papina
Pikkuhiljaa opin kuitenkin pitämään istuntani kurissa ratsastusten myötä kun sain hienoja vinkkejä mitä käytän edelleen.
Käännä pääsi ja katso hevosen häntää 2-3sekuntia ja anna selkäsi venyä suoraksi ja käännä sitten pääsi eteen ja pidä asento. Tätä ehdotan teillekkin joilla on sama ongelma kuin minulla eli etukenoinen istunta, sillä mulla on toiminut aivan mahtavan hyvin ja hartiat muistaa pyöräyttää aina taakse samalla. Minulla meni monta vuotta saada hyvä istunta ja sitten ratsastustauon vuoksi se lysähti taas alkupisteisiin. Laukassa istun kevyessä istunnassa eli etukenossa tai jos pitää pitää pylly penkissä olen selkä kumarassa ja se on kamalaa nähtävää!
Olin 1-2vuotta ratsastamatta kunnes aloin etsiä sitä omaa hevosta ja kävin ratsastamassa muutamaa eri hevosta. Juuri siloin sitä oikeaa ei löytynyt joten aloitin taas käymään epäsäännöllisesti ratsastustunneilla.

Toinen suuri ongelma minulla on sitten vinous joka tuli Santun mukana kun hevonenkin on vino. Aiemminkin olin vino aina menevämmillä hevosilla kun jouduin etsiä hevoselta oikeat napit ratsastukseen jotta saisin sen pelittämään.
Kun ratsastin koulun hevosilla, Hingunniemessä istuntani oli mielestäni hyvä ja sain siitä kehujakin ja en ollut ollenkaan vino joten luulen että vinouteni johtuu jännityksestä kun en keskity istuntaan vaan nimenomaan siihen jännittämiseen. Suurimmiten vinous tulee esiin uusien hevostuttavuuksien kanssa ja jos hevonen on itsestäänkin vino ja kaipaa apuja siihen.

Vinous. Kuvassa lämminverinen tamma Netta
Nykyään istuntani vaihtelee ihan ratsastuskertojen määrästä ja siitä miten jaksan keskittyä siihen, varmaan ihan ymmärrettävää. Jos olen ollut hetken ilman hevosta jalkojeni alla on istuntani etukenoinen ja kammottava hevosenkin mielestä. Santtu ilmoittaa heti jos nojaan liikaa eteen lisäämällä vauhtia tai nostamlla niskansa ylös. Laukassa olen huomanut että Santtu liikkuu paremmin kun olen kevyessä istunnassa, mutta joskus laukkaamme kyllä pylly penkissäkin. Santun ravissa on jotenkin hankala ratsastaa selkä suorassa koska se on niin vino ja kevennyts tuntuu joskus mahdottomalta, mutta kun sitä on pyöritelty tarpeeksi voimme rentoutua hiljaisempaan raviin ja itsekkin pääsen suoristamaan selkäni.
Yrittäkää kestää
Ohjausta olemme saaneet hyvin vähän ja olen ajatellut että nyt olisi hyvä hankkia meille kunnon treenari joka teettää töitä hikeen asti. Haluan saada istuntani kuntoon ja hevosen suoraksi sekä rennoksi. Ratsuttajahan on Santulla käynyt ratsastamassa kerran jonka jälkeen ratsastettavuus oli parempi hänen ohjeita noudatettuna, mutta oma istuntani taitaa olle meille molemmille se suuri este tähän kehittymiseen. Santtu kulkee paremmin kun ratsastaja on rento ja tietää mitä tekee ja ratsastan herralla paremmin ilman satulaa, mutten ole päässyt harrastamaan satulatonta rallittelua juurikin herran liikkumattomuuden takia koska en aina ole sen luona vaan kotona ja minua hirvittää nousta energiapaukun selkään. Onneksi herran liikunta asia paranee kunhan se siirtyy kotikunnalleni ja lähemmäs minua joten pääsen touhuamaan senkanssa päivittäin.


Saa heittää vinkkejä miten saan virheet korjattua, istuntani paremmaksi ja hevosen suoraksi

3 kommenttia:

  1. ootko koittanut laittaa raippaa selän ja käsien väliin (jos ymmärrät mitä tarkoitan). Tämä niksi nimittäin auttoi mua pitämään olkapäitä takana ja selkää suorassa. Samalla tulee kädetkin kannettua ryhdikkäänä kun raippa tukee/pitää kyynerkulmaa koko ajan samassa asennossa. :))
    En itsekkään nimittäin ennen omannut hyvää ja ryhdikästä istuntaa, mutta nykyään se tulee kuin luonnostaan. Kannattaa kokeilla! ;)

    VastaaPoista
  2. Mulla on kanssa sama ongelma ja eniten tulee esiin jos hevosella on vähänkin isompi ravi :D

    VastaaPoista